Ucapan dua tiga patah, WALAUPUN... -,-

Ucapan dua tiga patah, WALAUPUN... -,-
Assalamualaikum w.b.t. Doakan agar kita semua sihat dan sentiasa dirahmati oleh Allah. In shaa Allah. Nama diberi Nur Fatin Edlina Binti Faisal. Masih berumur belasan tahun. In shaa Allah, hujung tahun depan masuk dalam puluhan lah umurku. Haha. Alhamdulillah, sekarang ni aku sedang menuntut di Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin, Dungun, Terengganu. Hampir setahun lebih sudah aku menuntut disana. Harapan aku ingin memegang segulung ijazah serta menunaikan hajat kedua orang tuaku. In shaa Allah, jika diri ini masih diberi kesempatan.

Sunday, 3 March 2013

bercuti saja

Assalamualaikum..

Hah! Memang dah lama gila dah I tak update my sweety blog ni. Hm, bukan apa, terlalu "busy". Ahaks! Banyakla I punya busy-kan? takdela. Busy dengan holiday. Alah, still dalam negara Malaysia lagi la at Kuala Lumpur :). Hee.

Okay, hari ni kan, I dengan famly amir pegi Genting Highland. Fuh! Tu dah kali kedua dah I pegi kat sana, kali terakhir I pegi kat sana masa I baru je dapat berjalan. Pegi sana pon sekali dengan famly I dengan famly amir. Hahaha, mama cakap, masa tu I tak pkai sweater, naik biru muka I. Hahaha! Masa tu on the way nak sampai kat Genting.


Alah, kami semua ni memang gila akan ber-photo sikit.. a a a, not a little, but to much la. Hahaha!

inspirasi kehidupan.

Assalamualaikum

So long saya tak update blog saya ni. Dah hampir setahun, maklumlah, busy dengan kerja harian. Sekarang saya tengah tunggu result SPM, ya ALLAH, hanya Dia yang tahu macam mana perasaan saya sekarang ni, berdebar, takut, everything lah. 

Kadang-kadang, bila difikirkan balik, masa telah mematangkan jiwa saya. Ia mengajar saya erti kehidupan yang betul-betul dipanggil "a natural life". Hidup kita ni penuh dengan cabaran, dugaan, apa yang penting, ketabahan hati untuk menerima segala yang berlaku dalam kehidupan yang singkat tapi penuh dengan makna yang tersendiri.

Perasaan? Kenapa dengan persoalan tu? Adakah ia masih menyelubungi saya lagi? like someone said, lets by gone, be by gone. Setiap kehidupan yang kita jalani, pasti ada kisahnya yang tersendiri, yang duka mahupun suka. Ingat, bila hati terluka, minta bantuan dari Allah, agar ia dapat dipulihkan kembali, jika suka, tadahkan tangan dengan mengucap kalimah syukur terhadapNya.



Perwatakan? Jika pada haiwan mempunya watak, apatah kita, sebagai hamba Allah, kan? Manusia ni, banyak ragamnya. Ada yang baik, ada yang jahat. Bak kata pepatah, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali-kali. kan? Manusia, jika diajar dengan sifat mahmudah, insyaAllah, anggota badan serta hatinya, takkan sekali-kali melakukan perkara yang dilarang oleh Allah, jika mazmumah yang dipilihnya, gelaplah hatinya untuk berbuat baik.




Cinta? Indahkan perkataan ni jika kita betul-betul memahami perkataan tu. Tapi malangnya, tak seramai yang disangka untuk memahami perkataan tu. itulah perkara yang paling diinginkan oleh manusia. Ada yang sanggup menunggu lamanya, kerana CINTA, ada yang sanggup korbankan diri demi CINTA, ada yang sanggup membutakan hati, kerana desakan CINTA. MasyaAllah, indahnya ia, kan? ingat, apa yang penting, CINTAIlah manusia kerana Allah, kerana, cinta kepada manusia tidak kekal, sebaliknya, cinta pada Allah yang harus sentiasa kita mengharapkannya.


                                                   betulkan apa yang saya cakapkan tadi?

So, renungkanlah, dan selamat beramal. okaylah, assalamualaikum.

Oh! lelaki.

Assalamualaikum.

 Haishhh, kerana cinta, hati merana, kan? Kalau pandai bercinta antara dua pihak, comfirm bahagia selamanya. Nak dijadikan cerita, masalahnya sekarang, salah sorang dari pasangan tu, bersifat "playboy" what a suck boy? Ouh, maaf sebab terkasar bahasa.

 Kekadangkan, kerana lelaki lah, perempuan jadi hati busuk, mulut macam longkang, perangai macam hantu and so on lah. Oh! lelaki, kenapa pihak anda suka mengajar pihak perempuan untuk berperangai yang bebukan gituuu? Tak rasa ada sifat keperikemanusiaan ke?

 For your information, kalau dah tak pandai nak jaga hati anak dara orang, jangan memetik bunga dihalaman taman orang, nantikan kesian pulak si pokok dengan bunga dia tu sekali. Kalau tak faham, ambik kamus dewan, buat catatan. InsyaAllah, anda akan faham, :)

 Allah dah bagi akal, suruh kita berfikir secara waras, nak suruh kita ada rasa bersyukur bila ada orang yang cinta pada kita, bukan untuk memainkan perasaan orang lain. Oh! lelaki, kenapa engkau masih tak sedar dengan keikhlasan cinta yang diberikan oleh si wanita ni? Maaflah, bukan nak tunjuk yang perempuan ni takde yang berperangai macam ni, tapi, kebanyakkannya, statement macam ni, memang patut ditujukan pada orang lelaki.

 Someone said to me, si lelaki tu berwatakan macam tu pun, mungkin dia tak terfikir, apa yang akan terjadi pada hari kelak kalau dia berbuat demikian, atau, mungkin dah takdir semua ni perlu berlaku pada seseorang tu. Apa betul semua tu? Maybe, 50 % agree, 50% yes, i'm not agree, oh, too much i'm thinking about them(man).

Jadi?? Actually, kawan aku yang terkena dengan orang yang jenis macam ni, aku? Hmm, sama je, nasib memang tak menyebelahi aku masa tu, so, what should I do? Just give up, and spend time to continue my life or black out my old memories, what a sad story, right? Hahaha. Inikah yang dinamakan cinta? Yang sering berakhir dengan perpisahan, kekecewaan, kesedihan, keterpaksaan, diduakan, dipermainkan?? Macam tu ke yang dinamakan cinta? It's too cruel, right? 

 Ingat, cinta yang betul ikhlas, kita tak nampak, bila kita ikhlas menerimanya, barulah kita dapat melihatnya secara mata kasar serta dapat merasai kebahagiaan yang ingin dicapai dalam setiap perhubungan.



                                                  see? believe it or not, it's up to you

 Ingatlah wahai lelaki, jangan pernah mempertikaikan soal hati dan cinta pada wanita, kerana, sekali dia mencintai, selamanya, tetap dia menyayangi. Cubalah berfikiran matang tentang semua ni. Tak salah jika kita pandai meng-handle-kan perkara yang macam ni. Hah! tengok, BI pon tunggang langgang, macam anak keling dah. Hahaha.

 Okaylah, tu jer yang nak saya sampaikan, jadi, renung-renungkan, dan selamat beramal :) peace yaw! Assalamualaikum. Niat untuk update saja :)